1-برنامه ریزی درزمینه ارتقاکیفی و بهبود مستمر فعالیت های ارایه خدمات به مددجویان
2-گردآوری اطلاعات از:
-مرکز شامل:نمودار سازمانی مصوب،هدف،نوع فعالیت،گزارشات ماهیانه و سالیانه ،گزارش حسابرسی پرستاری،پرونده های کارکنان ،مصاحبه با کارکنان
-مددجویان :برحسب نوع بستری،نیاز مراقبتی،خدمات ارائه شده
-منابع شامل نیروی انسانی(پرستاران ،بهیاران،کمک بهیاران،تکنسین ها و کاردان های اطاق عمل و هوشبری و سایر کادر وابسته)ساختار فیزیکی،امکانات و تجهیزات
3-ارتباط فعال با نهادهای سیاستگزار
4-تعیین اهداف(کوتاه مدت،میان مدت،دراز مدت)مبتنی بر نیازها جهت تامین حفظ و ارتقاء سطح سلامت و رفاه اجتماعی مددجو، با توجه به خط مشی های مرکز متبوع و پیشنهاد به مقامات ذی ربط
5-تعیین خط مشی و اتخاذ روش های مناسب و تعیین جدول زمان بندی برای رسیدن به اهداف مورد نظر
6-برنامه ریزی جهت تشکیل و شرکت در کمیته های خاص با شرح وظایف مدون(آموزشی،پژوهشی،کنترل و نظارت کنترل عفونت و...)
7-ارائه راهکار بهینه به مسئول مافوق و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر
8-تدوین و اجرای برنامه های آموزش به بیمار و خانواده در سطوح مختلف پیشگیری
9-ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزی های بهداشتی،درمانی و توانبخشی مرکز
10-جلب مشارکت تیم بهداشتی مرکز برای دستیابی به اهداف
11-ایجاد هماهنگی در برنامه های آموزشی بالینی دانشجویان گروههای پرستاری
12-مشارکت در تنظیم بودجه جهت فعالیت های مرکز
13-تعیین و پیشنهاد بودجه مورد نیاز و اولویت بندی آنها جهت اجرای برنامه های پرستاری
14-مشارکتدرطرحهایپژوهشی
15-برنامه ریزی و پیشنهاد جهت پیشگیری از عفونت(کنترل عفونت)
16-انجام برنامه ریزی و همکاری با سایر واحدهای ذی ربط در جهت ارتقاء دانش و مهارت حرفه ای کارکنان پرستاری
17-ارائه راهکارهای اساسی در برنامه ریزی جهت تامین رفاه کارکنان تحت نظارت با همکاری سایر واحدهای ذی ربط
18- برآورد سطوح مختلف نیروی انسانی مورد نیاز بخش های پرستاری براساس استانداردهای علمی
19-تعیین حدود و انتظارات و عوامل عملکردی در رده های مختلف شغلی با توجه به امکانات و شرح وظایف مصوب
20-بکارگیری نیروی انسانی بر اساس توانایی افراد در شیفت های مختلف کاری