منشور حقوق بیمار
1- دریافت مطلوب خدمات سلامت ،حق بیمار است.
ارائه خدمات سلامت باید:
-شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها ،اعتقادات و فارغ از هر گونه تبعیض از جمله :قومی ،مذهبی،نوع بیماری و جنسیتی باشد.
-در سریع ترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد.
- در مراقبت های ضروری و فوری (اورژانسی)،ارایه خدمات بدون توجه به تامین هزینه آن صورت گیرد. در موارد غیر فوری بر اساس ضوابط تعیین شده باشد.
- در مراقبت های ضروری و فوری (اورژانسی)، در صورتی که ارائه خدمات مناسب ممکن نباشد ،لازم است پس از ارایه خدمات ضروری و توضیحات لازم زمینه انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.
2- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محتوای اطلاعات شامل :
-ارایه آموزش های ضروری برای استمرار درمان
- اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط بیمار از جمله اضطراب ،درد و ویژیگی های فردی وی از جمله زبان ،تحصیلات و... در اختیار وی قرار گیرد.
- بیمار میتواند به کلیه اطلاعات ثبت شده در پروندهبالینی خود دسترسی داشته ،تصویر آن را دریافت نموده و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.
-ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش
3- حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و شرایط تصمیم گیری درباره موارد ذیل میباشد:
- انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه کننده خدمات سلامت در چارچوب ضوابط.
- نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور.
- پس از ارائه اطلاعات ،زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم گیری و انتخاب داده شود.
4- ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
- رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده باشد.
- در کلیه مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه امکانات لازم جهت تضمین حریم خصوصی فراهم گردد.
- فقط بیمار ،گروه درمانی ، افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی میشوند میتوانند به اطلاعات پرونده بیمار دسترسی داشته باشند.
- بیمار حق دارد در کلیه مراحل تشخیصی از جمله معاینات ،فرد معتمد خود را همراه داشته باشد.
5- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
- هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
- بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شوند.
- خسارت ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت باید پس از رسیدگی و اثبات ،مطابق مقررات در کوتاه ترین زمان ممکن جبران گردد.